خبر بد این است که بدبختانه شوربختانه بازایابی تلفنی در چند سنه بازپسین در ایران به اندازهای بد اجرا شده است که کل بیشتر آن را به عنوان مزاحم تلفنی میشناسند الی فروش تلفنی و خبر خیلی خوب این است که ما در این نوشتار ترفندها و تکنیکهای بازاریابی و اصول درست بازاریابی تلفنی را به شما تعلیم میدهیم. بازاریابان کامیاب آینده با ما به اتفاق باشند:
بازاریابی تلفنی چیست؟
فایل صوتی مقاله را در پایین میتوانید گوش کنید.
برای افزایش یا کاهش صدا از کلیدهای بالا و زیر بهرهگیری کنید.
دانلود فایل صوتی مقاله
بازاریابی تلفنی چیست؟
بازاریابی تلفنی شیوهای از بازاریابی سر راست است که در آن فروشنده با مشتریان احتمالی خویش تماس تلفنی برپا میکند و به ارائه توضیحاتی در ارتباط با محصولات یا خدماتی که ارائه میدهد میپردازد و در نهایت از مشتری تقاضای خرید میکند که به فروش تلفنی میانجامد.
بنابراین در این شیوه مشتری، فروشنده را نمیشناسد و حفظ ارتباطی که پایدار میشود به فروشنده ارتباط دارد، اگر بازاریاب تلفنی بداند اصول صحیح بازاریابی تلفنی چیست؟ و آن را به شغل ببندد مشتری میتواند با او بستگی برقرار کند و به خرید کالا و خدمات بازاریاب میل پیدا کند.
این نوشتار را نیز بخوانید. آیا سوداگری من بیچارگی به بازاریابی دیجیتال دارد؟ (به همراه فایل صوتی)
چرا یادگیری اصول صحیح بازاریابی تلفنی مهم است؟
اهمیت یادگیری اصول درست بازاریابی تلفنی در آنجایی است که این اصول در مناطق جغرافیایی، کشورها و فرهنگهای گوناگون متفاوت است. ما باید به اندازهای با بستر فرهنگی آن منطقهای که قصد بازاریابی داریم آشنا باشیم. این هشدار مایه میشود که بر اساس اصول بازاریابی آن دانش پیش برویم و در ارتباط موثر با مشتریان موفق عمل کنیم.
اصول درست بازاریابی تلفنی چیست؟
اصول صحیح بازاریابی تلفنی چیست؟
اصل اول:
هدف شما باید مشخص و ترجیحا مکتوب باشد. توجه داشته باشید که بازاریابی تلفنی نوعی مذاکره است و شما باید کاملا آمادگی هرگونه سوال و جوابی را داشته باشید. اگر قصد شما مشخص باشد میتوانید برای پاسخهای احتمالی طرف مقابل، خویش را حاضر کنید.
اصل دوم:
کنار تلفن خود، کاغذ و قلم داشته باشید. احتمالاً احتیاج به نتبرداری از صحبتهای مشتری داشته باشید و یا شاید لازم باشد آدرسی را یادداشت کنید. نباید مشتری را چشم براه نگه دارید. باید سریع باشید.
اصل سوم:
در بازاریابی تلفنی درست است که شما توانایی وابستگی چشمی و زبان تن را از دست میدهید ولی صدا و لحن گفتگو که از شما گرفته نشده است. توان خود را در شور و هیجان و لحن مثبت و پرانرژی خود پرتو دهید.
اصل چهارم:
متنی از آنچه قرار است بگویید به چهره کتبی داشته باشید. در این متن شما باید به ویژگیهای فرآورده اشاره کنید. البته توجه داشته باشید که نباید آن را روخوانی کنید بلکه باید به صورت حرفهای و جذاب آن را بازگو کنید.
اصل پنجم:
بدن شما در حالت ایستاده آدرنالین بیشتری ترشح میکند که باعث چیرگی بیشتر شما نسبت به حالت نشسته میشود. پس بایستید و صحبت کنید.
اصل ششم:
لطفا از حاشیه رفتن و صحبت در ارتباط با همهچیز خودداری کنید. مشتری شما به اندازه کافی وقت ندارد. فقط نکات ترغیبکننده را یادآور شوید.
اصل هفتم:
ابتدا به معرفی خویش و کمپانی خویش بپردازید. سپس به سراغ جستار اصلی بروید و مزایا را بازگو کنید. در پایان با گرفتن وقت ملاقات حضوری گفتگو را به آخر برسانید.
اصل هشتم:
حفظ تعامل با مخاطب زیاد مهم است. نام مخاطب خویش را بپرسید و در درازا مکالمه نامش را خطاب کنید و او را به گفتوگو ترغیب نمایید.
اصل نهم:
قدردان مشتری باشید و قدردانی خود را نشانه دهید. شما مهمترین دارایی فرد یعنی زمان او را گرفتهاید بعد باید سپاسگذار باشید. قدردانی اعتمادسازی به دنبال دارد و اعتمادسازی کامیابی شما را.
اصل دهم:
همیشه شنیدهایم که احد از بهترین معلمها تجربه است. موفقیتها و شکستهایتان را ارزیابی کنید و خویش را از نوبسازید. تسلیم نشوید.
در بازاریابی تلفنی چه بگویید؟
در بازاریابی تلفنی چه بگویید؟
فروش تلفنی نقدها و چالشهای زیاد زیادی به تعقیب دارد ولی با شناخت کافی از محصولات و خدمات خود، تمرین گفتگو و البته راهنمایی درست مشتریان میتوانید در تیم بازاریابی خود موفق عمل کنید.
به جای پرحرفی، سوالات کوتاهی و هدفمند بپرسید.
مختصر و سودمند مزایای محصول خود را برای مشتری روشنگری دهید. مزایای گفته شده باید بر پایه نیازهای مخاطب شما باشد.
با داشتن اطلاعات کامل در رابطه با فرآورده و یا خدمات خود، به پرسشهای مخاطبان خویش به صورت کامل و جامع پاسخ دهید.
لازم نیست بسیار سنگین و ادبی گفتگو کنید! صحیح است که باید به سوژه خویش چیرگی داشته باشید ولی استفاده بیمورد از لغات فنی بیمورد است.
در فرجام مزاکرهی فروش تلفنی یک جمعبندی صحیح داشته باشید.
این نوشتار را نیز بخوانید. افزایش فروش با کشف نیازهای نهان مشتری
آیا بازاریابی تلفنی با فروش تلفنی متفاوت است؟
در ریشه-بن-بیخ خیر تفاوتی ندارند اما عدهای معتقدند که فروش تلفنی تنها برای اطلاعرسانی و فروش محصولات و خدمات است ولی بازاریابی تلفنی میتواند برای نظرسنجی از مشتریان، ارزیابی بازارها، نزدیکتر کردن رابطه کسب و کار با مشتریان و حتی مدیریت وابستگی با مشتری استعمال داشته باشد.
اشتباهات بازاریابی تلفنی که کل زحمات شما را به باد میدهد
اگر از محصولات خویش آگاهانیدن کامل نداشته باشید نمیتوانید احتیاج مشتری را تند تشخیص دهید و راهحل خویش را ارائه دهید.
بازاریاب حرفهای به پیگیری فروش تحمیلی نیست و به جای آنکه مدام دربارهی مزایای محصولات و خدمات خود گفتگو کند، درباره بنیادی که مورد پروا مصرفکنندگان است صحبت میکند و پیشنهادات خود را ارائه میدهد.
برای دریافت مشاوره رایگان با آوش تک در تماس باشید.
در شرایطی که شخصی به شما و محصولاتتان اعتماد کرده است ولی خرید نمیکند باید این مسئله را تعقیب کنید. برای اینکه شانس خویش را در فروش تلفنی خود بالا ببرید باید بدست تلفن او را از رضایت سایر مشتریان آگاه کنید.
سخن پایانی:
از مزایای بازاریابی تلفنی این است که شیوهای ارزان و تند است. البته باید پروا داشته باشید که موفقیت در این روش تا بی گمان زیادی به گونه محصول، خدمات و بازار منظور شما ارتباط دارد. همچنین شما باید مدام فروش تلفنی خود را رسیدگی کنید و تعداد تماسهای ناکام و چرایی ناکام بودن آنها را در نظر داشته باشید.
درباره این سایت